Een CRM of Customer Relations Management systeem is software om de connecties met je klanten te beheren. We leggen hier uit wat de CRM betekenis voor een bedrijf is.

De doelen van een CRM-systeem

De afkorting “CRM” (zonder de toevoeging “systeem”) slaat ook op de methoden die jouw bedrijf gebruikt om gegevens over je klanten op te slaan, de interactie met ze aan te gaan, en om kansen te scheppen voor sales. Dat zijn ook de doelen van een CRM- softwaresysteem: data opslaan, contact houden met je klanten, en je conversie te verhogen. Het grote voordeel van een CRM-systeem is dat alle gegevens binnen hetzelfde programma staan, zodat je medewerkers heel snel relevante data kunnen bekijken. Dat bevordert de kennis over klanten, salestrajecten, klantbehoeftes en kansen.

Welke mogelijkheden bevat een CRM-systeem?

Een CRM-systeem bevat verschillende onderdelen, die allemaal gelinkt zijn, maar wel elk een specifieke taak vervullen. Dit zijn de belangrijkste daarvan.

  • Gegevens over contacten en leads
  • Mail- en chatbeheer en overzichten van interacties
  • Doelen, prognoses, planningen en taken
  • Analyses, rapporten en grafieken van sales
  • Opslag van bestanden, huisstijlen, e-mailsjablonen en teksten

Verschillende soorten CRM-systemen

In de loop van de afgelopen 20 jaar zijn er verschillende types CRM-software ontstaan, elk met zijn eigen voor- en nadelen en toepassingen.

  • Sommige types CRM zijn persoonlijk en zijn slechts op één computer geïnstalleerd. De werknemer die het systeem beheert heeft de volledige verantwoordelijkheid voor de klantrelaties die vanaf dit systeem worden onderhouden.
  • CRM met een database op een server zijn toegankelijk voor meerdere werknemers van hetzelfde bedrijf. Ze kunnen vanaf elke computer met de benodigde software en inloggegevens gebruikt worden.
  • e-CRM systemen zijn vaak cloudbased. Het systeem staat dus in de cloud en is vanaf elke locatie op aarde bereikbaar door iemand met de juiste bevoegdheden.
  • Een Social CRM of sCRM is een CRM-systeem dat toegespitst is op het beheren van klantcontacten en sales die op social media plaatsvinden.